Tarekat Naqsabandiyah/Naqsyabandiyah merupakan salah satu tarekat yang luas penyebarannya, umumnya di wilayah Asia, Bosnia-Herzegovina, dan wilayah Dagestan, Russia.
Tarekat ini mengutamakan pada pemahaman hakikat dan tasauf yang mengandung unsur-unsur pemahaman rohani yang spesifik, seperti tentang rasa atau "zok/zhauq".Di dalam pemahaman yang meng"isbat"kan zat ketuhanan dan "isbat" akan sifat "maanawiyah" yang maktub didalam "roh" anak anak adam mahupun pengakuan didalam "fanabillah" mahupun berkekalan dlam "bakabillah" yang melibatkan zikir zikir hati(hudurun kalbu).Bermula di Bukhara pada akhir abad ke-14, Naqsyabandiyah mulai menyebar ke daerah-daerah tetangga dunia Muslim dalam waktu seratus tahun. Perluasannya mendapat dorongan baru dengan munculnya cabang Mujaddidiyah, dinamai menurut nama Syekh Ahmad Sirhindi Mujaddidi Alf-i Tsani ("Pembaru Milenium kedua"). Pada akhir abad ke-18, nama ini hampir sinonim dengan tarekat tersebut di seluruh Asia Selatan, wilayah Utsmaniyah, dan sebagian besar Asia Tengah. Ciri yang menonjol dari Tarekat Naqsyabandiyah adalah diikutinya syari'at secara ketat, keseriusan dalam beribadah menyebabkan penolakan terhadap musik dan tari[rujukan?], serta lebih mengutamakan berdzikir dalam hati, dan kecenderungannya semakin kuat ke arah keterlibatan dalam politik (meskipun tidak konsisten).[rujukan?]Kata Naqsyabandiyah/Naqsyabandi/Naqshbandi نقشبندی berasal dari Bahasa Arab iaitu Murakab Bina-i dua kalimah Naqsh dan Band yang bererti suatu ukiran yang terpateri, atau mungkin juga dari Bahasa Persia, atau diambil dari nama pendirinya yaitu Baha-ud-Din Naqshband Bukhari. Sebagian orang menerjemahkan kata tersebut sebagai "pembuat gambar", "pembuat hiasan". Sebagian lagi menerjemahkannya sebagai "Jalan Rantai", atau "Rantai Emas". Perlu dicatat pula bahwa dalam Tarekat Naqsyabandiyah, silsilah spiritualnya kepada Nabi Muhammad adalah melalui khalifah Hadhrat Sayyidina Abu Bakar Radhiyallahu 'Anhu, sementara kebanyakan tarekat-tarekat lain silsilahnya melalui khalifah Hadhrat Sayyidina Ali bin Abu Thalib Karramallahu Wajhahu.
PENDIRI TAREKAT NAQSHBANDIYAH
Shah Naqshbandi Rahmatullah
‘alaih telah berkata: Pada suatu hari aku dan sahabatku sedang bermuraqabah,
lalu pintu langit terbuka dan gambaran Musyahadah hadir kepadaku lalu aku
mendengar satu suara berkata, “Tidakkah cukup bagimu untuk meninggalkan mereka
yang lain dan hadir ke Hadhrat Kami secara berseorangan?”
Suara itu menakutkan daku
hingga menyebabkan daku lari keluar dari rumah. Daku berlari ke sebuah sungai
dan terjun ke dalamnya. Daku membasuh pakaianku lalu mendirikan Solat dua
raka’at dalam keadaan yang tidak pernah daku alami, dengan merasakan
seolah-olah daku sedang bersalat dalam kehadiranNya. Segala-galanya terbuka
dalam hatiku secara Kashaf. Seluruh alam lenyap dan daku tidak menyedari
sesuatu yang lain melainkan bersalat dalam kehadiranNya.
Aku telah ditanya pada
permulaan penarikan tersebut, “Mengapa kau ingin memasuki jalan ini?”
Aku menjawab, “Supaya apa
sahaja yang aku katakan dan kehendaki akan terjadi. ”
Aku dijawab, “Itu tidak akan
berlaku. Apa sahaja yang Kami katakan dan apa sahaja yang Kami kehendaki itulah
yang akan terjadi. ”
Dan aku pun berkata, “Aku tidak
dapat menerimanya, aku mesti diizinkan untuk mengatakan dan melakukan apa
sahaja yang aku kehendaki, ataupun aku tidak mahu jalan ini. ”
Lalu daku menerima jawapan,
“Tidak! Apa sahaja yang Kami mahu ianya diperkatakan dan apa sahaja yang Kami
mahu ianya dilakukan itulah yang mesti dikatakan dan dilakukan. ”
Dan daku sekali lagi berkata,
“Apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku lakukan adalah apa yang
mesti berlaku. ”
Lalu daku ditinggalkan
keseorangan selama lima belas hari sehingga daku mengalami kesedihan dan
tekanan yang hebat, kemudian daku mendengar satu suara, “Wahai Bahauddin, apa
sahaja yang kau mahukan, Kami akan berikan. ”
Daku amat gembira lalu berkata,
“Aku mahu diberikan suatu jalan Tariqat yang akan menerajui sesiapa jua yang
menempuhnya terus ke Hadhrat Yang Maha Suci. ” Dan daku telah mengalami
Musyahadah yang hebat dan mendengar suara berkata, “Dikau telah diberikan apa
yang telah dikau minta. ”
Beliau telah menerima limpahan
Keruhanian dan prinsip dasar Tariqat Naqshbandiyah dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul
Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang terdiri dari lapan perkara iaitu:
Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan, Khalwat Dar Anjuman.
Hadhrat Shah Naqshband
Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga lagi prinsip menjadikannya sebelas
iaitu:
Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.
Hadhrat Shah Naqshband
Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Jalan Tariqat kami adalah
sangat luarbiasa dan merupakan ‘Urwatil Wutsqa (Pegangan Kukuh), dengan
berpegang teguh secara sempurna dan menuruti Sunnah Baginda Nabi Sallallahu
‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in. Mereka telah
membawa daku ke jalan ini dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke akhir daku
hanya menyaksikan Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi jalan Tariqat
kami, dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat akan terbuka dengan menuruti
jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi Wasallam. ”
Hadhrat Shah Naqshband
Rahmatullah ‘alaih mempunyai dua orang Khalifah besar iaitu Hadhrat Khwajah
‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Khwajah Muhammad Parsa
Rahmatullah ‘alaih, pengarang kitab Risalah Qudsiyyah.
Dia adalah ibarat lautan ilmu
yang tak bertepi dan dianugerahkan dengan mutiara-mutiara hikmah dari Ilmu
Laduni. Dia menyucikan hati-hati manusia dengan lautan amal kebaikan. Dia
menghilangkan haus sekelian Ruh dengan air dari pancuran Ruhaniahnya.
Dia amat dikenali oleh sekelian
penduduk di langit dan di bumi. Dia ibarat bintang yang bergemerlapan yang
dihiasi dengan mahkota petunjuk. Dia mensucikan Ruh-Ruh manusia tanpa
pengecualian menerusi napasnya yang suci. Dia memikul cahaya Kenabian dan pemelihara
Syari’at Muhammadiyah serta rahsia-rahsia MUHAMMADUR RASULULLAH.
Cahaya petunjuknya menerangi
segala kegelapan kejahilan Raja-raja dan orang awam sehingga mereka pun datang
berdiri di pintu rumahnya. Cahaya petunjuknya juga meliputi seluruh Timur dan
Barat, Utara dan Selatan. Dia adalah Ghauts, Sultanul Auliya dan rantai bagi
sekelian permata Ruhani.
Semoga Allah Merahmatinya Dan
Mengurniakan Limpahan Fakalan Kepada Kita. Amin.
KEKHUSUSAN THORIQOH
NAQSYABANDIYAH
HADHRAT Imam Rabbani Mujaddid
Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih yang merupakan salah
seorang dari Para Masyaikh Akabirin THORIQOH NAQSYABANDIYAH telah berkata di
dalam surat-suratnya yang terhimpun di dalam Maktubat Imam Rabbani, “Ketahuilah
bahawa thoriqoh yang paling Aqrab dan Asbaq dan Aufaq dan Autsaq dan Aslam dan
Ahkam dan Asdaq dan Aula dan A’la dan Ajal dan Arfa’ dan Akmal dan Ajmal adalah
Tariqah ‘Aliyah Naqshbandiyah, semoga Allah Ta’ala mensucikan roh-roh ahlinya
dan mensucikan rahsia-rahsia Para Masyaikhnya. Mereka mencapai darjat yang
tinggi dengan berpegang dan menuruti Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan menjauhkan dari perkara Bida’ah serta menempuh jalan Para Sahabat
Radhiyallahu ‘Anhum. Mereka berjaya mencapai kehadiran limpahan Allah secara
berterusan dan syuhud serta mencapai maqam kesempurnaan dan mendahului mereka
yang lain. ”
Adapun Hadhrat Imam Rabbani
Mujaddid Alf Tsani Rahmatullah ‘alaih telah menerangkan kelebihan dan
keunggulan THORIQOH NAQSYABANDIYAH dengan beberapa lafaz yang ringkas dan padat
adalah menerusi pengalaman keruhaniannya. Ia merupakan seorang pembaharu agama
(Mujaddid/Reformer) pada abad ke 11 Hijrah. Sebelum beliau menerima Silsilah
THORIQOH NAQSYABANDIYAH beliau telah menempuh beberapa jalan Tariqat seperti
Chishtiyah, Qadiriyah, Suhrawardiyah, Kubrawiyah dan beberapa Tariqat yang lain
dengan cemerlang serta memperolehi Khilafah dan Sanad Ijazah. Ia telah menerima
Tariqat Silsilah ‘Aliyah Khwajahganiyah Naqshbandiyah dari gurunya Hadhrat
Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘alaih.
Beliau telah berpendapat bahawa
dari kesemua jalan Tariqat, yang paling mudah dan paling berfaedah adalah THORIQOH
NAQSYABANDIYAH dan telah memilihnya serta telah menunjukkan jalan ini kepada
para penuntut kebenaran.
“Allahumma Ajzahu ‘Anna Jaza An
Hasanan Kafiyan Muwaffiyan Li Faidhanihil Faidhi Fil Afaq”
Terjemahan: “Wahai Allah,
kurniakanlah kepada kami kurnia yang baik, cukup lagi mencukupkan dengan
limpahan faidhznya yang tersebar di Alam Maya. ”
Hadhrat Shah Bahauddin
Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih telah bersujud selama lima belas hari di
hadapan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan penuh hina dan rendah diri, berdoa
memohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala agar ditemukan dengan jalan Tariqat
yang mudah dan senang bagi seseorang hamba bagi mencapai Zat Maha Esa. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala telah mengkabulkan doanya dan menganugerahkan Tariqat yang
khas ini yang masyhur dengan nisbat Naqshband atau digelar Naqshbandiyah.
Naqsh bererti lukisan, ukiran,
peta atau tanda dan Band pula bererti terpahat, terlekat, tertampal atau
terpateri. Naqshband pada maknanya bererti “Ukiran yang terpahat” dan maksudnya
adalah mengukirkan kalimah Allah Subhanahu Wa Ta’ala di hati sanubari sehingga
ianya benar-benar terpahat di dalam pandangan mata hati yakni pandangan
Basirah. Adalah dikatakan bahawa Hadhrat Shah Naqshband tekun mengukirkan
Kalimah Allah di dalam hatinya sehingga ukiran kalimah tersebut telah terpahat
di hatinya. Amalan zikir seumpama ini masih diamalkan dalam sebilangan besar
Tariqat Naqshbandiyah iaitu dengan menggambarkan Kalimah Allah dituliskan pada
hati sanubari dengan tinta emas atau perak dan membayangkan hati itu sedang
menyebut Allah Allah sehingga lafaz Allah itu benar-benar terpahat di lubuk
hati.
Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah
ini dinisbatkan kepada Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu
yang mana telah disepakati oleh sekalian ‘Ulama Ahlus Sunnah Wal Jama’ah
sebagai sebaik-baik manusia sesudah Para Nabi ‘Alaihimus Solatu Wassalam. Asas
Tariqat ini adalah seikhlas hati menuruti Sunnah Nabawiyah dan menjauhkan diri
dari segala jenis Bida’ah merupakan syarat yang lazim.
Tariqat ini mengutamakan Jazbah
Suluk yang mana dengan berkat Tawajjuh seorang Syeikh yang sempurna akan
terhasillah kepada seseorang penuntut itu beberapa Ahwal dan Kaifiat yang
dengannya Zauq dan Shauq penuntut itu bertambah, merasakan kelazatan khas zikir
dan ibadat serta memperolehi ketenangan dan ketenteraman hati. Seseorang yang
mengalami tarikan Jazbah disebut sebagai Majzub.
Dalam THORIQOH NAQSYABANDIYAH
ini, penghasilan Faidhz dan peningkatan darjat adalah berdasarkan persahabatan
dengan Syeikh dan Tawajjuh Syeikh. Bersahabat dengan Syeikh hendaklah dilakukan
sebagaimana Para Sahabat berdamping dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Murid hendaklah bersahabat dengan Syeikh dengan
penuh hormat. Sekadar mana kuatnya persahabatan dengan Syeikh, maka dengan
kadar itulah cepatnya seseorang itu akan berjalan menaiki tangga peningkatan
kesempurnaan Ruhaniah. Kaedah penghasilan Faidhz dalam Tariqat ini adalah
sepertimana Para Sahabat menghadiri majlis Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Dengan hanya duduk bersama-sama
menghadiri majlis Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
yang berkat dengan hati yang benar dan ikhlas serta penuh cinta biarpun hanya
sekali, orang yang hadir itu akan mencapai kesempurnaan iman pada maqam yang
tertinggi. Begitulah keadaannya apabila seseorang itu hadir dan berkhidmat
dalam majlis Hadharat Naqshbandiyah, dengan hati yang benar dan ikhlas, orang
yang hadir itu akan dapat merasakan maqam Syuhud dan ‘Irfan yang hanya akan
diperolehi setelah begitu lama menuruti jalan-jalan Tariqat yang lain.
Kerana itulah Para Akabirin
THORIQOH NAQSYABANDIYAH Rahimahumullah mengatakan bahawa, “Tariqat kami pada
‘Ain hakikatnya merupakan Tariqat Para Sahabat”.
Dan dikatakan juga, “Dar
Tariqah Ma Mahrumi Nest Wa Har Keh Mahrum Ast Dar Tariqah Ma Na Khwahad Aamad.
” Yang bermaksud, “Dalam Tariqat kami sesiapa pun tidak diharamkan dan
barangsiapa yang telah diharamkan dalam Tariqat kami pasti tidak akan dapat
datang. ”
Yakni barangsiapa yang menuruti
THORIQOH kami, dia takkan diharamkan dari menurutinya dan barangsiapa yang
Taqdir Allah semenjak azali lagi telah diharamkan dari menuruti jalan ini,
mereka itu sekali-kali takkan dapat menurutinya.
Di dalam THORIQOH
NAQSYABANDIYAH, Dawam Hudhur dan Agahi (sentiasa berjaga-jaga) menduduki maqam
yang suci yang mana di sisi Para Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in dikenali
sebagai Ihsan dan menurut istilah Para Sufiyah ianya disebut Musyahadah,
Syuhud, Yad Dasyat atau ‘Ainul Yaqin. Ianya merupakan hakikat:
“Bahawa engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihat Nya”.
PERKEMBANGAN THORIQOH
NAQSYABANDIYAH
ADAPUN gelaran nama THORIQOH
NAQSYABANDIYAH ini mula masyhur di zaman Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband
Rahmatullah ‘alaih. Menurut Hadhrat Syeikh Najmuddin Amin Al-Kurdi Rahmatullah
‘alaih di dalam kitabnya Tanwirul Qulub bahawa nama Tariqat Naqshbandiyah ini
berbeza-beza menurut zaman. Di zaman Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu
‘Anhu sehingga ke zaman Hadhrat Syeikh Taifur Bin ‘Isa Bin Abu Yazid Bustami
Rahmatullah ‘alaih dinamakan sebagai Shiddiqiyyah dan amalan khususnya adalah
Zikir Khafi.
Di zaman Hadhrat Syeikh Taifur
bin ‘Isa bin Abu Yazid Bustami Rahmatullah ‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat
Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini
dinamakan Taifuriyah dan tema khusus yang ditampilkan adalah Cinta dan
Ma’rifat.
Kemudian di zaman Hadhrat
Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih sehingga ke
zaman Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari
Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dinamakan sebagai Khwajahganiyah. Pada zaman
tersebut Tariqat ini telah diperkuatkan dengan lapan prinsip asas Tariqat iaitu
Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam,
Safar Dar Watan dan Khalwat Dar Anjuman.
Kemudian pada zaman Hadhrat
Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah
‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat Khwajah ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih,
Tariqat ini mulai masyhur dengan nama Naqshbandiyah. Hadhrat Imam At-Tariqah
Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah
tiga asas sebagai penambahan dari Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq
Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih iaitu Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.
Pada zaman Hadhrat Khwajah
‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat Mujaddid Alf
Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dikenali
dengan nama Ahrariyah sehinggalah ke zaman Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah
Rahmatullah ‘alaih.
Bermula dari zaman Hadhrat
Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini
mula dikenali sebagai Mujaddidiyah dan ilmu tentang Lataif Fauqaniyah dan
Daerah Muraqabah pun diperkenalkan. Semenjak itu Tariqat ini mulai dikenali
dengan nama Naqshbandiyah Mujaddidiyah sehinggalah ke zaman Hadhrat Mirza
Mazhar Jan Janan Syahid Rahmatullah ‘alaih.
Kemudian Tariqat ini dikenali
dengan nama Mazhariyah sehingga ke zaman Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah
Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih.
Pada zaman Hadhrat Qutub
Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih, seorang Syeikh
dari Baghdad yang bernama Hadhrat Syeikh Dhziauddin Muhammad Khalid ‘Uthmani
Kurdi Al-Baghdadi Rahmatullah ‘alaih telah datang ke Delhi sekembalinya beliau
dari Makkah untuk berbai’ah dengan Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah
Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih setelah beliau menerima isyarah dari
Ruhaniah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
untuk mengambil Tariqat ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah ini dan beliau telah
membawanya ke negara Timur Tengah.
Hadhrat Syeikh Dhziauddin
Muhammad Khalid ‘Uthmani Kurdi Al-Baghdadi Rahmatullah ‘alaih mula
memperkenalkan amalan Suluk iaitu Khalwat Saghirah dan Tariqat ini mula
dikenali sebagai Naqshbandiyah Khalidiyah di Timur Tengah khususnya di Makkah
dan tersebar di kalangan jemaah Haji dari rantau Nusantara dan tersebarlah ia
di serata Tanah Melayu dan Indonesia. Walaubagaimanapun di Tanah Hindi, Tariqat
ini masih dikenali sebagai Tariqat Naqshbandiyah Mujaddidiyah.
Adapun Para Masyaikh
Mutaakhirin yang datang sesudah itu sering menambahkan nama nisbat mereka
sendiri untuk membezakan Silsilah antara satu dengan yang lain seperti
Naqshbandiyah Khalidiyah dan Naqshbandiyah Mujaddidiyah. Silsilah Naqshbandiyah
ini telah berkembang biak dari Barat hingga ke Timur. Meskipun Silsilah ini
telah dikenali dengan beberapa nama yang berbeza, namun ikatan keruhanian dari
rantaian emas yang telah dipelopori oleh Hadhrat Khalifah Rasulullah Sayyidina
Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu akan tetap berjalan sehingga ke Hari
Qiyamat menerusi keberkatan yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala kurniakan
kepada sekelian Para Masyaikh yang ditugaskan menyambung Silsilah ini.
Dalam perjalanan mencapai
kebenaran yang hakiki, terdapat dua kaedah jalan yang biasa diperkenalkan oleh
Para Masyaikh Tariqat, iaitu sama ada sesebuah Tariqat itu menuruti Tariqat
Nafsani ataupun Tariqat Ruhani.
Tariqat Nafsani mengambil jalan
pendekatan dengan mentarbiyahkan Nafs dan menundukkan keakuan diri. Nafs atau
keakuan diri ini adalah sifat Ego yang ada dalam diri seseorang. Nafs dididik
bagi menyelamatkan Ruh dan jalan Tariqat Nafsani ini amat sukar dan berat
kerana Salik perlu melakukan segala yang berlawanan dengan kehendak Nafs. Ianya
merupakan suatu perang Jihad dalam diri seseorang Mukmin. Tariqat Ruhani adalah
lebih mudah yang mana pada mula-mula sekali Ruh akan disucikan tanpa
menghiraukan tentang keadaan Nafs. Setelah Ruh disucikan dan telah mengenali
hakikat dirinya yang sebenar, maka Nafs atau Egonya dengan secara terpaksa
mahupun tidak, perlu menuruti dan mentaati Ruh.
Kebanyakan jalan Tariqat yang
terdahulu menggunakan pendekatan Tariqat Nafsani, namun berbeza dengan Para
Masyaikh Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah, mereka menggunakan pendekatan Tariqat
Ruhani iaitu dengan mentarbiyah dan mensucikan Ruh Para Murid mereka terlebih
dahulu, seterusnya barulah mensucikan Nafs.
Semoga Allah Subhanahu Wa
Ta’ala memimpin kita ke jalan Tariqat yang Haq, yang akan membawa kita atas
landasan Siratul Mustaqim sepertimana yang telah dikurniakanNya nikmat tersebut
kepada Para Nabi, Para Siddiqin, Para Syuhada dan Para Salihin. Mudah-mudahan
dengan menuruti Tariqat yang Haq itu dapat menjadikan kita insan yang bertaqwa,
beriman dan menyerah diri kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Seorang Penyair Sufi pernah
berkata,
Al –‘Ajzu
‘An Darakil Idraki Idraku, Wal Waqfu
Fi Turuqil Akhyari Isyraku.
Seseorang yang berasa lemah
dari mendapat kefahaman adalah seorang yang mengerti; Dan berhenti dalam
menjalani perjalanan orang-orang yang berkebaikan adalah suatu Syirik.
Sumber: id.wikipedia.org
0 comment :
Posting Komentar